سه شنبه ۲۷ شهریور ۰۳

کاربرد و وظیفه اصلی تسمه تایمینگ در خودرو چیست؟

مقالات قطعات یدکی خودرو های چینی

کاربرد و وظیفه اصلی تسمه تایمینگ در خودرو چیست؟

۲۰ بازديد

این قطعه به طور گسترده در موتور اکثر وسایل نقلیه اعم از اتومبیل، کامیون و SUV استفاده می شود. در ادامه با عملکرد منطقه زمانی بیشتر آشنا خواهیم شد:

لوازم یدکی چینی مشهد در یدکی حقی پیروزی مشهد


کنترل سوپاپ موتور:
در اکثر موتورهای احتراق داخلی، تسمه تایم وظیفه کنترل موقعیت و حرکت سوپاپ های موتور را بر عهده دارد.

لوازم یدکی ماشین چینی مشهد


این امر باعث می شود که سوپاپ ها در زمان مناسب باز و بسته شوند تا سوخت و هوا وارد موتور شده و گازهای خروجی از آن خارج شوند.
خط انتقال نیرو:
تسمه تایم به عنوان تسمه انتقال قدرت بین میل لنگ و میل بادامک عمل می کند. تسمه وظیفه انتقال نیروی چرخشی بین دو قسمتی است که باز و بسته شدن شیر را کنترل می کنند.
قرقره کمکی:
تسمه های تایم دارای یک نوار کششی هستند که به حفظ کشش روی تسمه کمک می کند، آن را در شرایط خوبی نگه می دارد و از روی دنده لیز نمی خورد.
شیر آب:
بسیاری از موتورها همچنین از تسمه تایم برای به حرکت درآوردن پمپ آب استفاده می کنند تا مایع خنک کننده را در موتور به گردش درآورد و آن را خنک نگه دارد.
تسمه تایم چگونه کار می کند؟
یکی از مهمترین چیزهایی که باید بدانید این است که منطقه زمانی چگونه کار می کند. تسمه توسط میل لنگ هدایت می شود و نیروی چرخشی را به بادامک منتقل می کند که سوپاپ های موتور را می چرخاند. این به خروج هوا و گازهای سوخت کمک می کند.
میل بادامک باید برای مدت زمان دقیقی که برای توزیع مناسب گاز موتور لازم است بچرخد. جهت میل بادامک نسبت به میل لنگ ممکن است بسته به مدل و نوع خودرو متفاوت باشد. تسمه مرکزی برای این منظور طراحی شده است و به میل بادامک کمک می کند تا در موقعیت صحیح برای انجام وظایف خود قرار گیرد.

هر تسمه تایم نیاز به کشش دارد تا کشش خود را حفظ کند. کشنده را می توان فنری بارگذاری کرد، فشار روغن را فعال کرد یا به صورت دستی تنظیم کرد. قرقره ها به تسمه تایم کشش کافی برای حرکت دادن تمام قرقره هایی که قطعات موتور را حرکت می دهند کمک می کند.
عمر تسمه تایم چقدر است؟
از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، به مرور زمان فرسوده شده و در نهایت می شکند. با پاره شدن این تسمه، موتور از کار می افتد و یا قطعات آن دچار مشکل شده و به موتور آسیب می زند.
تعویض تسمه تایم در زمان مشخص شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است. این مقدار برای هر سازنده متفاوت است، اما معمولا این قطعه باید هر 60000 تا 70000 کیلومتر تعویض شود. البته زمان تعویض این تسمه را می توانید از دفترچه راهنمای خودرو خود مشاهده کنید و گاهی تا 100000 کیلومتر مسافت را طی می کند اما توصیه می شود قبل از بروز مشکل زودتر آن را تعویض کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.