تا كنون نظري ثبت نشده است
بسیاری از خودروهای مدرن، حتی اگر دارای دور موتور سنج آنالوگ باشند، به دور موتور سنج دیجیتال نیز مجهز هستند. دور موتور سنج ابزاری است که به راننده نشان میدهد موتور خودرو با چه سرعتی در حال کار است و به نوعی به تشخیص زمان مناسب تعویض دنده کمک میکند. این ویژگی در همه خودروها، چه با گیربکس دستی و چه با گیربکس اتوماتیک، مشاهده میشود و حتی خودروهای هیبریدی یا برقی هم از آن بیبهره نیستند.
برای خودروهای دارای گیربکس دستی، دور موتور سنج اهمیت بالایی دارد. راننده با مشاهده عدد نشان داده شده روی دور موتور سنج، متوجه میشود چه زمانی باید دنده را بالا یا پایین ببرد. وقتی دور موتور به محدودهای میرسد که زمان تعویض دنده فرا رسیده است، راننده پای خود را روی پدال کلاچ فشار داده و دنده را تغییر میدهد تا تجربه رانندگی نرم و بهینهای داشته باشد. به عبارت دیگر، دور موتور سنج به راننده کمک میکند تا فرآیند تعویض دنده را دقیق و بهموقع انجام دهد.
در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، نیاز به مشاهده دور موتور و تعیین زمان تعویض دنده از بین میرود، زیرا این سیستمها به صورت کامپیوتری طراحی شدهاند و عملیات گرفتن کلاچ و تعویض دنده به طور خودکار و بدون دخالت راننده انجام میشود. در چنین خودروهایی، دور موتور سنج نقش مستقیم در تعویض دنده ندارد و عملکرد آن با خودروهای دستی متفاوت است.
با این حال، ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که وجود دور موتور سنج در خودروهای اتوماتیک ضرورت ندارد. راننده حتی میتواند بدون توجه به دور موتور یا دنده فعال، تا زمانی که باک سوخت خودرو خالی شود، به رانندگی ادامه دهد و نیاز خاصی به مشاهده دور موتور نخواهد داشت. اما با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان همچنان این ابزار را در خودروهای اتوماتیک نیز نصب میکنند، زیرا اطلاعاتی مفید درباره عملکرد موتور و بازده سوخت در اختیار راننده قرار میدهد.