پنجشنبه ۲۹ شهریور ۰۳

مفهوم قدرت و اسب بخار و کیلو وات را به زبان ساده یاد بگیرید

۳ بازديد

فهوم مهم اسب بخار این میباشد: توان بلندکردن وزنه ۷۵ کیلوگرمی به طول ۱ متر در پهنا ۱ ثانیه. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد بنابر تعاریف فیزیکی، در تاثیر واردشدن نیرو، وزنه ۱ متر جابه‌جا گردیده و عمل اعمال می شود. هرچند برای بشر‌ها اهمیتی ندارد که یک اسب این عمل را ایفا دهد یا این که یک خودرو، ولی از آن‌جا که خودرو سریع‌خیس آن را به نقطه نهایی می رساند، بشر مدرن به خودروی عشق بیشتری داراست.

پس می بینیم که سرعت جاری ساختن شغل هم برای ما عنایت داراست. لوازم یدکی چینی مشهد در ضوابط فیزیک، به نرخ (سرعت) جاری ساختن فعالیت، اقتدار می گویند. عبارت «اسب بخار» هم فقط یک واحد برای اندازه‌گیری همین اقتدار به شمار می‌رود؛ به عبارتی‌سیرتکامل متر واحد اندازه‌گیری ارتفاع و سانتی‌گراد، واحد اندازه‌گیری دما میباشد.
اسب بخار از کجا آمده میباشد؟
برای فهم و شعور عالی کلمه اسب بخار، بگذارید نگاهی به طریق تولید آن بیاندازیم. در عصر‌ای از تاریخ، فردی یک وزنه را از روش یک نخ و قرقره به یک اسب می‌بندد و کاری می‌نماید تا اسب بخت‌برگشته با جنبش خویش، وزنه را بلند نماید (مبنی بر تصویر بالا). با دقت به اندازه‌گیری‎‌های این فرد، اسب با گذر ۱ ثانیه، وزنه ۷۵ کیلوگرمی را ۱ متر بلند می‌نماید. پس به ذکر خیر‌چسب البته حیاتی ریاضی، توان به عبارتی نتیجه ها تقسیم عمل بر مجال میباشد. با درنظر دریافت کردن این فرمول شعور میکنیم که در حالتی که وزنه نصف گردد، اسب یادشده میتواند درعرض ۱ ثانیه وزنه را ۲ متر جابه‌جا نماید.

حقیقت گشتاور چه ربطی به توان داشت؟
خلق خودرو گذشته و پس از بدور موتور خاصی که در آن به حداکثر قدرتش می رسد، روی کارایی آخری اثر به‌سزایی دارااست. برای فهم و شعور عالی این مسئله، دو خودرو را در حیث بگیرید که هر دو به پیشرانه‌های ۲ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری مجهز گردیده‌اند. موتور «الف» از توربوشارژر فایده میبرد درحالی‌که موتور «ب» تنفس‌طبیعی میباشد.
با نگاه به نمودار اقتدار (تصویر بالا) می بینیم که موتور الف در به دور ۲۵۰۰rpm حدود ۱.۵ موازی توان بیشتری ایجاد می‌نماید. ادله آن هم در نمودار گشتاور تحت مشخص و معلوم میباشد؛ چراکه در آن به دور موتور به‌خصوص، پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ موازی گشتاور بیشتری دارااست. پس با اینکه خودروی توربو در حصول با گاز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سریع‌خیس از خودروی تنفس‌طبیعی خواهد بود، مزیت اساسی آن سرعت بیشتر در به دور موتورهای زیر مانند ۲۵۰۰rpm میباشد؛ جایی که توربوشارژر گشتاور متعددی ساخت می‌نماید. اما حداکثر سرعت آنان به طور تقریب یکسان خواهد بود زیرا عملا اقتدار یکسان به حداکثر سرعت یکسان ختم میگردد؛ مگر آنکه خودروساز آن عمدا را محصور نماید.


کیلووات چیست؟
کیلووات هم یک واحد دیگر در اندازه‌گیری توان به شمار می‌رود که احتمالا آن را در وسایل برقی یا این که خودروهای الکتریکی بیشتر شنیده‌اید. امروزه توان تک تک پیشرانه‌ها را با این واحد پذیرش می‌نمایند؛ چراکه در ارتباط با اندازه‌گیری اقتدار، واحدی علمی‌خیس به شمار می‌رود و ربطی به تفاوت‌های حوزه‌‌ای ندارد. فقط دلیلی که امروزه ما به‌مکان این واحد از اسب بخار به کارگیری می کنیم این میباشد که برخلاف لامپ خواب یا این که سردخانه، این خودروها بودند که جایگزین اسب‌ها شدند.
با شروع بعدازظهر خودروهای برقی البته این واحد مجدد وارد میدان شد‌ه‌است و عدم به کار گیری از آن مانند ذکر توان تلویزیون به اسب بخار خواهد بود که یه خرده مضحک به لحاظ می رسد. بالاخره خودروهای برقی هم نوع تبارک‌خیس و غامض‌خیس وسایل الکترونیکی باطن منزل‌مان میباشند که با به عبارتی صدای آشنای ریش‌تراش برقی یا این که ماشین‌لباسشویی جنبش می‌نمایند؛ البته بسیار از سریع‌خیس از آنچه تصورش را بکنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.