شنبه ۰۵ آبان ۰۳

مبدل کاتالیزور چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

مقالات قطعات یدکی خودرو های چینی

مبدل کاتالیزور چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

۲ بازديد

در‌صورتی‌که نمی‌دانید مبدل کاتالیزور چیست و چه کاربردی در خودرو داراست به طبعً این نوشتار را بازرسی بفرمایید. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد این تکنولوژی سال‌های متعددی میباشد که وجود داشته و حدوداً در همگی خودروهای مدرن نصب گردیده ولی عامل روشنی برای اینکه چرا مبدل‌های کاتالیزور می بایست در ذهن راننده تحت عنوان نکته‌ای مهم مطرح باشند نیست. مبدل کاتالیزور در پشت‌صحنه عمل کرده و با به کارگیری از تعدادی عکس العمل‌های شیمیایی سبب ساز تمیز شدن گازهای آلاینده باطن اگزوز میشوند. لوازم یدکی چینی مشهد تاوقتی‌که مبدل کاتالیزور نشکسته باشد یا این که سارقان آن را به سرقت نبرده باشند، نباید نگرانی چندانی درباره مبدل‌های کاتالیزور داشته باشید.
مبدل‌های کاتالیزور چه‌گونه شغل می‌نمایند؟

مبدل کاتالیزور
مبدل‌های کاتالیزور مواد مضر جان دار در گازهای اگزوز همانند کربن مونوکسید، نیتریک اکسید، نیتروژن دی‌اکسید و هیدروکربن‌ها را تغییر و تحول داده و به مواد کمتر مضری همانند کربن دی‌اکسید و بخار آب تبدیل می‌نمایند.
درون کاتالیزور از ساختارهای آشیانه‌زنبوری درست شده و پوششی روی آنان وجود دارااست که برخورد‌های جان دار با گازهای اگزوز را به شیوه انداخته و ساختار شیمیایی آن ها را تغییر و تحول میدهد.
فلزات سنگینی همانند پالادیم، رودیوم و پلاتینیم در کاتالیزورها بکار میروند و بها بالای آن ها سبب ساز میشود مبدل‌های کاتالیزور در طول اسناد شدن خودرو بازیافت گردند. متأسفانه ارزش بالای این فلزات سبب ساز گردیده‌اند مبدل‌ها هدفی با ارزش برای سارقان باشند.
مبدل‌های کاتالیزور برای اینکه حداکثر بازده خویش را داشته باشند می‌بایست در دماهای بالا تا حداکثر ۴۰۰ رتبه شغل نمایند. به مراد وصال بدین دمای عملیاتی با صرفه، او‌لین مثال‌های مبدل‌ها در حوالی پیشرانه نصب می‌شدند ولی این فعالیت هم ایرادات خاص خویش را داشت. رفته‌رفته مبدل‌های کاتالیزور به سیستم اگزوز جابجا گردیده و از منبع گرمای پیشرانه بدور شدند.
در خودروهای کنونی، مبدل‌ها پایین خودرو و به سمت خروجی اگزوز نصب گردیده‌اند و همین مسئله سبب ساز گردیده سارقان ریلکس‌خیس به مبدل‌های کاتالیزور دسترسی داشته باشند.

اشکال مبدل‌های کاتالیزور
گونه های مختلفی از این قطعات وجود دارااست. کاتالیزور دوراهی اکسیداسیون معمولی برای تبدیل مونوکسید کربن، دی‌اکسید و هیدروکربن‌ها به کربن دی‌اکسید و آب بکار می‌رود. مثال‌های توسعه یافته‌خیس سه‌راهی وجود دارا‌هستند که در خودروهای امروزی‌خیس بکار رفته و ضمن عکس العمل‌های بالا منجر کاهش آلایندگی نیتریک اکسید و نیتروژن دی‌اکسید نیز میشوند.

خودروهای دیزلی معمولاً دارنده مبدل‌های کاتالیزور مخصوصی می‌باشند تا با آلایندگی خاص پیشرانه‌های دیزلی مطابقت و همخوانی داشته باشند. این کاتالیزورهای اکسیداسیون دیزلی به‌شکل منظم با تکنولوژی‌های اگزوز همانند گردش گاز اگزوز و فیلترهای ذرات دیزلی یاروهمدم می گردند تا دوده‌ها را به دام انداخته و سبب ساز کاهش آلایندگی شوند. اضافه کردن ماده ادبلو نیز سبب ساز کاهش آلایندگی نیتروژن اکسید شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.