شنبه ۰۵ آبان ۰۳

آشنایی با مفهوم کامل قدرت و گشتاور

مقالات قطعات یدکی خودرو های چینی

آشنایی با مفهوم کامل قدرت و گشتاور

۱ بازديد

ماشین بازها به طور کاملً پایین تأثیر اقتدار و گشتاور تولیدی خودروها قرار میگیرند ولی این دو فاکتور حقیقتاً چه چیزی میباشند؟!

به تازگیً این تمجید از توان و گشتاور را شنیده‌ایم: لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد “توان ترازو سریع وصال خودرو به دیوار در طی فشردن پدال گاز میباشد. گشتاور هم نماد دهنده‌ی معیار فساد دیوار بعد از تصادف هست.” متأسفانه این تعریف‌و‌تمجید چندان ظریف وجود ندارد البته خب راهی بی آلایش برای توضیح دو معنی خاطر گردیده خواهد بود. اگرچه متعصبان خودرویی با اقتدار و گشتاور پیشرانه‌ها کلنجار میروند ولی تعداد معدودی از آنها میتوانند تمجید دقیقی از این دو ترازو را ارائه نمایند. ما همت داریم در‌این نوشته‌علمی تمجید نسبتاً کاملی از معنا توان و گشتاور را در چنگ شما عزیزان بگذاریم.

گشتاور
پی بردن نیرو در خط بدون واسطه آسوده میباشد. خودرویی را که بنزین مجموع نموده است هل داده‌اید؟ برای جنبش کردن خودرو بایستی به آن نیرو وارد نمایید. نیرو با واحد یا این که یکای نیوتون اندازه‌گیری می شود. برای دانستن نیوتون شما کافی میباشد روی میزان بروید. جرم خویش را به کیلوگرم بخوانید (از جملهً ۸۰ کیلوگرم) و آن را در عجله جاذبه زمین (۹.۸ متر بر مجذور ثانیه) ضرب فرمائید تا نیروی وزن شما به دست آید. پاسخ موازی با ۷۸۴.۸ نیوتون خواهد بود. (توضیح معنی کننده: در فیزیک دبیرستان اولیه و دوم با معنا نیرو و وزن آشنا گردیده‌اید. وزن به عبارتی نیرویی میباشد که به زمین وارد می شود و مقدار آن از نتیجه ها‌ضرب جرم در عجله جاذبه به دست می آید. شایان بیان میباشد واحد جرم کیلوگرم و واحد وزن نیوتون میباشد. پس وزن از متاع نیرو میباشد.)

گشتاور در اصلً تاثیر چرخشی نیرو هست. مثلا یک آچار را در حیث بگیرید که یک متر ارتفاع دارااست. در صورتیکه نیروی ۷۸۴.۸ نیوتونی به انتهای آن وارد خواهد شد (نیروی وزن به عبارتی شخص ۸۰ کیلویی)، پیچ گشتاور ۷۸۴.۸ نیوتون متری را تجارب خواهد کرد. (توضیح معنی کننده: گشتاور نیرو به دو ادله نیرو و مسافت نقطه تاثیر نیرو تا مبنا چرخش بستگی داراست. از آنجایی که واحد نیرو نیوتون و واحد مسافت به عبارتی متر میباشد بدین ترتیب واحد گشتاور موازی نیوتون متر خواهد بود. گشتاور با مقدار نیرو و مسافت نقطه تاثیر نیرو تا مبنا چرخش نسبت بی واسطه دارااست یعنی با ارتقاء مقدار آن دو فاکتور گشتاور بیشتر و با کاهش آنها گشتاور کاهش می یابد.)

هنگامی مشاجره پیشرانه‌های داخل‌سوز باشد گشتاور خروجی در شفت خروجی (یا این که تمایل‌لنگ) پیشرانه اندازه‌گیری گردد. این گشتاور فیض‌ی فشار باطن سیلندر در بالای پیستون میباشد. این تکان خطی بوسیله شاتون به چرخش تبدیل می شود. در یک داینو پیشرانه، ترمز به شفت خروجی متصل گردیده تا از آن برای اثبات نگه داشتن پیشرانه و سرعت استعمال شود. آنگاه گشتاور تولیدی با سلول بارگذاری ارتباطی به ترمز اندازه‌گیری میشود. منحنی گشتاور حداکثر پیشرانه قادر است با ترمزگیری پیشرانه در بازه زمانی‌های فزاینده پیشرانه از به دور درجا گرفته تا حداکثر سرعت آن در شرایط با گاز پیشرانه ترسیم گردد.

توان

وقتی که گشتاور را توضیح دادیم فرصت را وارد مساله نکردیم. ما هیچ گاه نپرسیدیم چقدر ساخت و ساز میکشد تا درب بطری گشوده خواهد شد یا این که پیچ و مهره در چه وقتی گشوده/بسته گردد. رابطه میان گشتاور و توان در طی میباشد؛ بدین ترتیب هنگامی کرنومتر وارد میدان خواهد شد اقتدار فاکتور مهمی خواهد بود (در واقع نسبت اقتدار به وزن که یک کدام از فاکتورهای کلیدی عجله گیری میباشد). در گفت و گو پیشرانه‌های داخل‌سوز، مجال با گاز پیشرانه یا این که سرعت چرخشی شفت خروجی اشاره داراست؛ براین اساس در صورتیکه گشتاور و سرعت پیشرانه در نقطه بار گذاری خاصی را بدانیم به راحتی خواهیم توانست اقتدار را به دست آوریم. اقتدار به‌شکل بدون واسطه اندازه‌گیری نمی شود. این دستور به ما امداد می‌نماید تا به اقتدار بجای نیرو به صورت انرژی نگاه کنیم. استدلال این میباشد که یکای انرژی ژول و یکای توان هم ژول بر ثانیه میباشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.