شنبه ۰۵ آبان ۰۳

بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

مقالات قطعات یدکی خودرو های چینی

بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

۱ بازديد

تمایل‌لنگ‌های تخت در دنیای خودرو چیز جدیدی نیستند. با این وجود، در سبک‌های شلبی GT350 و GT350R که به‌تازگی به بازار معرفی گردیده‌اند، لوازم یدکی دوو دقت بیشتری به سمت پیاده سازی تمایل‌لنگ‌های تخت منعطف گردیده است. علاوه بر اینکه سوال‌های بیشتری دراین باره مطرح شد‌ه‌است. پرسش مهم، به عبارتی تمجید یک گرایش‌لنگ تخت میباشد. اینکه چه تفاوتی با یک گرایش‌لنگ ضربدری دارااست؟ همینطور مزیّت‌های به کارگیری از یک رغبت‌لنگ تخت چه می‌باشند؟ در‌پی می خواهیم نگاهی به خصوصیت‌های گرایش‌لنگ‌های تخت در قبال تمایل‌لنگ‌های ضربدری بپردازیم. آغاز با رغبت‌لنگ ضربدری استارت می کنیم؛ به این دلیل که احتمالاً شناخت بیشتری با این نوع پیاده سازی وجود داراست.

رغبت‌لنگ‌های ضربدری

پیاده سازی گرایش‌لنگ ضربدری به طور تقریبً‌ در هر خودروی V8 که در امریکا امروزه به فروش می رسد، به کار گیری می شود. در یک رغبت‌لنگ ضربدری، چهار یاتاقان تمایل‌لنگ با زوایای ۹۰ مرتبه نسبت به یکدیگر قرار میگیرند. زمانی از هر انتهای این تمایل‌لنگ به سطح بازه آن نگاه می کنید، یک نماد مثبت (+) مشاهده می کنید.

رغبت‌لنگ ضربدری با به کار گیری از ترتیب معمول انفجاری در V8 های جنرال‌موتورز، AMC، موپار و اکثری از V8 های OHV فورد، یعنی ۱-۸-۴-۳-۶-۵-۷-۲، چندین انفجارهای با فواصل ناهمگون در هر طرف ساخت و ساز می‌نماید. با این وجود، بالانس قابل قبولی فی مابین طرفین برقرار میباشد و این به عبارتی چیزی میباشد که در عین فدا کردن کمی از سعی گازهای خروجی از اگزوز، صدای خاص خودروهای عضلانی امریکایی را ساخت و ساز می‌نماید.

خصوصیت دیگری که رغبت‌لنگ‌های ضربدری را متمایز می‌نماید، وجود وزنه‌های تعادلی میباشد. این وزنه‌های تعادلی برای نگهداری بالانس موتور به کار گیری میشوند و از تکانه‌ها به سمت بالا و زیر دوری می‌نمایند. همین برهان سبب میشود که لرزش‌ها (از اشتباهات رایج در بخش اعظمی از گرایش‌لنگ‌های تخت) کاهش یابند و گرایش‌لنگ کوشش قابل انعطاف‌تری داشته باشد. ولی این وزنه‌ها موجب ارتقا جرم پیچشی نیز میگردند و در فیض، این نوع گرایش‌لنگ چندان برای پیشرانه‌هایی که دور موتور بسیار بالا می‌رسند، چندان مطلوب وجود ندارد. بدین ترتیب، طراحان خودرو به سراغ رغبت‌لنگ‌های تخت میروند.

تمایل‌لنگ‌های تخت

با اینکه تمایل‌لنگ تخت آیتم استعمال در موتور نو ۵.۲ لیتری، اولی مثال از این نوع رغبت‌لنگ میباشد که در یک سبک تولیدی از فورد به کارگیری می‌گردد، امّا بایستی اظهار کرد که‌این تمایل‌لنگ‌ها سالیان متعددی میباشد که در عرصه اتومبیل حضور دارا‌هستند.

گرایش‌لنگ‌های تخت دارنده دو جفت یاتاقان می باشند که با فواصل ۱۸۰ رتبه از یکدیگر قرار گرفته‌اند. زمانی بازه زمانی جانبی این گرایش‌لنگ‌ها را نگاه کنیم، حالتی تخت دارا‌هستند. در‌این رغبت‌لنگ‌ها، سوای ترتیب انفجار، انتقال مدام در بین دو طرف موتور، به طور جلو و عقب شکل میگیرد. همین برهان سبب می گردد که فارغ از نیاز به «هدر» میان دو طرف موتور، بازده اگزوز ارتقاء پیدا نماید. استعمال از تمایل‌لنگ تخت در سبک تازه شلبی GT350 سبب گردیده که‌این خودرو نسبت به بقیه خودروهای پرفورمنس امریکایی، صدای متفاوتی داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.