شنبه ۳۰ فروردین ۰۴

اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن

مقالات قطعات یدکی خودرو های چینی

اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن

۳۱ بازديد

گیربکس‌ها به به عبارتی اندازه که اساسی می‌باشند از قطعات زیادی نیز تشکیل میگردند. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد مهم ترین قسمت یک گیربکس چرخ‌دنده‌های آن می باشند که بسته به نوع گیربکس در انواع و متاع‌های گوناگون گزینه استعمال قرار میگیرند. در ساختمان گیربکس تعداد متعددی چرخ دنده روی هم سوار میگردند و بسته به شغل هرمورد، معیار توان و گشتاور انتقالی از موتور به چرخ‌ها معین میگردد. هر مورد از چرخ دنده‌ها نشانگر یکی‌از دنده‌های روی گروه دنده‌ (سرعت دنده‌) باطن کابین میباشند.

وجود این چرخ دنده‌ها در کل اشکال گیربکس اثبات میباشد البته نوع و تعداد آن ها تغییر و تحول می‌نماید. لوازم یدکی چینی مشهد در حالتی که میخواهید تصوری از چرخ‌دنده‌های باطن یک گیربکس داشته باشید، چرخ‌دنده‌های متعدد یک دوچرخه دنده‌ای را فکر کنید که احتمالا آن را زیاد چشم‌اید. اجزای دیگر سیستم گیربکس خودرو که در سکو‌ کمتر مداقه قرار دارا‌هستند عبارتند از:

قالب گیربکس
محصول این نصیب از چدن ریخته‌گری میباشد و چرخ دنده‌ها، یاتاقان‌های گیربکس و محورها را در خویش مکان میدهد.

شافت ورودی یا این که پایه کلاچ
این پایه که به شافت کلاچ نیز دارای شهرت میباشد پایه پاداش گیربکس به حساب می‌آید. این شالوده به طور یک ‌پارچه به چرخ‌ دنده‌ای در نصیب ورودی قالب‌ گیربکس متصل میباشد و از روش کلاچ با موتور خودرو درخصوص میباشد.

شافت واسط یا این که شالوده ذیل
این مبنا وظیفه‌ جابجایی گشتاور از پایه جایزه به پایه متحرک را بر ذمه داراست. روی آن یک سری چرخ ‌دنده درنظرگرفته شده میباشد که با شالوده یک‌ پارچه میباشند. چرخ دنده‌ ابتدایی این شالوده با چرخ‌دنده‌ی شالوده مشوق مشغول میباشد و سرعت ورودی را که به وسیله موتور ساخت و ساز شد‌ه‌است، به به عبارتی شکل و سوای تغییر‌و تحول در معیار آن به سمت شاف خروجی هدایت می‌نماید. چرخ دنده‌های روی این شافت اندازه‌های متفاوتی دارا‌هستند.

چرخ‌دنده‌های گیربکس
شافت خروجی یا این که اساس اساسی
این اساس که به واسطه‌ چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها با اساس واسط درباره‌ی میباشد، نیروی تبدیل گردیده در باکس دنده را به سمت گرایش گاردان یا این که دیفرانسیل هدایت می‌نماید. روی این اساس نیز چرخ‌ دنده‌های مختلفی درنظرگرفته شده میباشد ولی خیر به طور یک‌پارچه. در واقع چرخ دنده‌های روی این مبنا که قطرهای متفاوتی هم دارا هستند، به یاری یاتاقان‌ها روی آن تکان دورانی دارا هستند. جنبش این چرخ‌ دنده‌ها به واسطه‌ سرگرم شدن آن ها با چرخ‌دنده‌های شافت واسط قابلیت و امکان‌پذیر میشود.

یاتاقان یا این که بیرینگ گیربکس
این قطعه که چرخ دنده‌ هماهنگ کننده نیز نامیده می گردد در لایه‌ داخلی دندانه‌دار درست شده و با جنبش کشویی به سمت چرخ دنده‌ متبوع رفته با آن چفت گردیده و موجب فعالیتش می‌گردد.

مجموعه دنده
این نصیب، بیرونی‌ترین جزء سیستم گیربکس میباشد. گروه دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس خود کار تماما حذف گردیده‌است، عموما مسیری H صورت را برای تغییر و تحول دنده‌ها متعدد در باکس دنده طی می‌نماید. در اختیار گرفتن این تیم‌ اهرمی صورت ممکن میباشد به طور خود کار شکل بگیرد یا این که در چنگ راننده باشد.

تمایل ماهک
تمایل ماهک رابط در بین تیم دنده و ماهک میباشد و راننده با جنبش گروه دنده در واقع تمایل ماهک را جنبش میدهد. همت این میله‌ فلزی براساس نوع گیربکس گوناگون میباشد. مکانیزم آن قادر است دستی، الکترونیکی، خلائی و هیدرولیکی باشد. امروزه بیشتر شاهد مکانیزم دستی و الکترونیکی آن هستیم. در موقعیت دستی، با جنبش دست راننده جنبش می‌نماید. دراین‌صورت همینطور تعداد گرایش ماهک با تعداد دنده‌ها تغییر و تحول می‌نماید. مثلا در یک باکس دنده‌ ۴سرعته ۳ رغبت ماهک داریم. در مکانیزم الکترومغناطیسی جنبش رغبت ماهک بر شالوده‌ رابطه ها الکترو مغناطیسی و رابطه مگنت‌های متصل به آنان با هسته‌های آهنی و سیم‌پیچ‌های جانور در باکس دنده موجب تکان آن ها می‌گردد.

ماهک
قطعه‌ای خمیده و فلزی میباشد متصل به انتهای رغبت ماهک. نیروی وارده بر تمایل ماهک بوسیله مجموعه دنده به آن منتقل گردیده و موجب حرکتش میشود. تکان ماهک نیز کشویی دنده را مشغول کرده و در فیض چرخ دنده‌ متبوع فعال گردیده و سرعت خودرو تهیه و تنظیم می شود. به تعداد هر رغبت ماهک یک ماهک در گیربکس وجود داراست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.