سوپاپ یک کلمه فرانسوی می باشد بهمعنای دریچه که از این وسیله در زبان انگلیسی با عنوان Camshaft یاد میگردد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد کاربرد این واژه در تعابیر و اصطلاحات مربوط به خودرو تحت عنوان خودروی ۸ سوپاپ یا ۱۶ سوپاپ و نمونههای مانند آن خیلی به گوش می خورند. رغبتهای بادامک در دو نوع ورودی و خروجی کاربرد دارند. آریا یدک درپی این نوشتهی علمی به تحقیق این محصول میپردازد.
میل بادامک ورودی: این گروه برای ورود سوخت و هوا به باطن سیلندر مورد به کارگیری قرار میگیرند.
میل بادامک خروجی: لوازم یدکی چینی مشهد کاربرد این تمایلها برای خروج دود از سیلندرها تعریفوتمجید گردیدهاست.
با این توضیحات میقدرت از میل سوپاپ بهعنوان وسیلهای یاد کرد که در موتورهای احتراق داخلی در اختیار گرفتن ورود سوخت و خروج دود را بر عهده دارااست و از تعدادی بادامک شعاعی تشکیل میشود که هر مورد از آنها دریچههای ورودی و خروجی را جابهجا میکنند. آن ها بهوسیله تسمه، زنجیر یا چرخدنده به تمایللنگ اتصال مییابند و بدین نحوه زمانبندی ثابتی را برای سوپاپ نسبت به تکان پیستون تشکیل داد میکنند.
مداقه سعی بادامک
این قطعات که بهحالت زائده یا برجستگی بادامیشکل ساختوساز میگردند در اثر فعالیت و عملکرد زیاد ساییده می گردند و بهاینترتیب لقی بین بادامک و تایپیت ارتقاء مییابد. به این منظور قطعا باید آن را فیلرگیری کرد؛ زیرا با ساییده شدن بادامکها، باز شدن سوپاپها نیز کمتر صورت میگیرد که این امر به لبریز شدن سیلندر از مواد سوختی سبب میگردد و خروج دودها را نیز کاهش میدهد. مجموع این اتفاقات سبب ساز کم شدن قدرت موتور خواهد شد.
ساختار و کارایی تمایل سوپاپ
رغبت بادامک در ساختار خود از دو بخش اصلی ساقه و سر بهره میبرد. راز میل برای بستن نازلی کاربرد دارد و ورود سوخت و جریان خروجی را امکانپذیر میسازد. برای اجرا این عمل می بایست بهصورت خطی جنبش کند.
این قطعه مهم و موءثر از یک استوانه فلزی در نقش محور مهم به کارگیری میکند که روی آن محورهایی بهشکل بیضی یا دایره قرار گرفتهاند. رغبت مورد نظر با کمک یک دنده حرکتهای چرخشی اعمال میدهد که بهوسیله زنجیر یا تسمه تایمینگ به میللنگ متصل میگردد. در موتورهای چهارزمانه هر وقت تمایللنگ ۲ به دور بچرخد این وسیله نیز یک دور کامل میچرخد. برای درک بهتر این موضوع میتوان اعلامکرد سرعت چرخش تمایل بادامک در موتورهایی که چهارزمانه هستند، برابر با نصف سرعت موتور میباشد؛ ولی در موتورهای دوزمانه، هر دو با سرعتی برابر جنبش میکنند.
محل قرار به دست آوردن گرایش
محل قرارگرفتن گرایش سوپاپ در بعضا از موتورها در بالای سیلندر می باشد و در بعضا دیگر در پایین آن قرار دارد. این وسیله برای انتقال نیروی خود به سوپاپها از تایپیتها و اسبکها یاری میگیرد. در موتورهایی که میل بادامک در قسمت بالای سر سیلندر جای گرفته می باشد، تصمیم بهطور بی واسطه با اسبکها تماس برقرار میکند. ناگفته نماند هرمورد از سوپاپها از یک بادامک اختصاصی بهره مند می باشند که با رعایت زاویهای معین و مخصوص جانمایی شدهاند. جالب هست دربارهی قلم پیکور نیز بازرسی ای داشته باشید.
فاصله گرایشها
فاصله رغبتها از یکدیگر نیز در اعمال درست عملیات بسیار مهم می باشد و باید کاملا رعایت میشود. آنها با نگهداری فاصلهای معلوم و تمجیدشده از هم فعالیت خود را اعمال می دهند. فاصلهای که میان قطعات جانور بین اسبکها و سوپاپ وجود دارد، دراثر انبساطی ایجاد می گردد که درزمان گرم شدن موتور شکل میگیرد. این فاصله را در بیشتر موتورها میتوان تنظیم کرد. در تعداد قابل توجهی از خودروها مقدار فاصله دربین سوپاپ گاز با اسبک ۱۴/۰ میلیمتر و فاصله سوپاپ دود با اسبک ۱۶/۰ میلیمتر است. اندازهگیری این فاصله با فیلر انجام میشود.
اجزای تولیدکننده گرایش بادامک
همانطور که گفتیم این گرایش در بلوکه سیلندر قرار دارد و از اجزای زیر تشکیلشده است:
بادامکها
تکیهگاهها
چرخدنده اویل پمپ (باعث به گردش در وارد شدن پمپ یا پمپ روغن می گردد.)
دایره خارج از مرکز اکسانتریک (برهان به حرکت درآمدن پمپ بنزین میباشد.)
- ۰ ۰
- ۰ نظر