چهارشنبه ۰۳ بهمن ۰۳

ترموستات خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است؟

مقالات قطعات یدکی خودرو های چینی

ترموستات خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است؟

۱۳ بازديد

سیستم خنک‌کننده کلیه خودروها از اجزای مختلفی ساخته شده که یکی آنان ترموستات نامیده میگردد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد در‌حالتی که می خواهید تمامی چیز درباره‌ی ترموستات خودرو و سعی آن را بدانید، عالی میباشد به ادامه مقاله دقت فرمائید.

ترموستات چیست؟
به‌مراد تعریف‌و‌تمجید ترموستات آغاز خوب میباشد که نگاهی به اجزای سیستم خنک‌کننده خودروها بیندازیم. سیستم خنک‌کننده خودرو معمولا از اجزای اساسی دربرگیرنده رشته خنک‌کننده، واترپمپ، رادیاتور، شلنگ‌ها و منبع انبساط ساخته شده‌میباشد.

فرآیند خنک‌کاری موتور بدین شکل میباشد که در صدر با پر‌نور شدن خودرو، واترپمپ به چرخش درمی‌آید. لوازم یدکی چینی مشهد معمولا واترپمپ در راز منش تسمه تایم یا این که تسمه دینام قراردارد و به یاور آنان استارت به چرخش می‌نماید. چرخش واترپمپ سبب ساز میگردد تا آب باطن مجاری موتور و دور و بر سیلندرها به گردش درآید و بعداز گرم شدن، دوباره به کانال‌های رادیاتور ورود می‌نماید تا بوسیله دمش رشته و جریان هوای خارج خنک گردیده و مجدد به سمت موتور بازگردد.

البته نکته دارای اهمیت درین در بین آن میباشد که موتور خودرو می بایست به‌خواسته به حداکثر وصال سود‌وری و بازده، در محدوده دمایی خاصی اعمال وظیفه نماید. چنانچه دمای موتور بدین محدوده نرسد، بازده پیشرانه و مصرف سوخت در گیر خدشه گردد. زیر بودن دما موجب ارتقاء گرانروی روغن موتور گردیده و درنتیجه قطعات متحرک پیشرانه با رنج فراتر به روزگار یا این که تکان درخواهند آمد. با این اکانت موتور به‌ دشواری عمل خواهد کرد و آن نرمی و کم عقل را که از یک پیشرانه متعارف انتظار داریم، از خویش بروز نخواهد اعطا کرد.

براین اساس به‌خواسته آنکه دمای موتور در دست کم مجال ممکن به محدوده مجاز و استاندارد رسد، از یک شیر در اختیار گرفتن‌کننده مسیر ورود آب به رادیاتور به اسم ترموستات به کارگیری می گردد. ترموستات درواقع یک شیر تهیه و تنظیم حرارتی میباشد که دارنده سوپاپ حساس به دما بوده و در محدوده دمایی استاندارد موتور، سوپاپ آن به‌طور اتومات زیر می‌رود تا مسیر ورود آب به سمت رادیاتور را گشوده نماید.

ترموستات خودرو دربردارنده کمی پودر منحصر با دمای ذوب خیر‌چندان بالاست که پس از گرم شدن ذوب می‌گردد. این تغییر و تحول شرایط با انبساط یاروهمدم میباشد و در تاثیر آن سوپاپ ترموستات گشوده گردیده و جریان آب داخل موتور به سمت رادیاتور گشوده میگردد. بعداز آنکه رادیاتور آب را به اندازه کافی خنک کرد و دمای موتور زیر آمد، مجددا پودر ترموستات به شرایط جامد برگشته و سوپاپ آن به‌طور اتوماتیک بسته می گردد؛ این چرخه به صورت متواتر تکرار گردد تا دمای موتور از حد مجاز بالاتر نرود.

رموستات خودرو معمولا به دو شرایط مبتلا فساد میشود؛ یا این که سوپاپ صحیح فعالیت نمی‌نماید و در محدوده دمای مجاز مسیر ورود آب را گشوده نمی‌نماید که در‌این‌حالت‌، حرارت موتور خیلی سریع و به شدت ارتقا خواهد یافت؛ به عبارتی‌طور که استحضار دارید، ارتقاء دما می تواند جراحت‌های بدون شوخی به موتور وارد سازد که ارتقا سکو رقیق شدن روغن و کاهش خواص آن، ارتقاء وسعت قطعات حساس نظیر یاتاقان، حلقه، پیستون‌ها و درنتیجه گریپاژ کردن این قطعات و… قادر است بخشی از اشتباهات ناشی از بسته ماندن ترموستات تلقی گردد.

البته درصورتی که سوپاپ ترموستات گشوده بماند، دمای موتور یا این که به حد استاندارد نمی رسد یا این که خیلی دیر به‌این محدوده وارد می‌گردد. درنتیجه به عبارتی‌طور که اشاره شد سیالیت روغن تحت آمده و قطعات متحرک موتور جنبش خویش را با ‌رنج بیشتر اجرا خواهند اعطا کرد و درمجموع فشار بیشتری روی موتور وارد خواهد آمد. همینطور مصرف سوخت بالا می‌رود و قدمت اثرگذار اجزای حساس موتور زیر می‌آ‌ید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.