شنبه ۲۲ دی ۰۳ ۱۳:۰۶ ۳ بازديد
تاریخچه به کارگیری و بهفعالیت دریافت کردن شیفتر دستور در اتومبیلهای سواری مرتبط با خودروهای اسپرت میگردد.
فراری اولین خودروسازی بود که در سال ۱۹۷۹ این سیستم را در خودروهای F1 خویش پیاده کرد. استعمال از شیفتر امر یا این که شیفتر دنده، به مراد ارتقا سرعت کار رانندههای این خودروها در مسابقات شکل گرفت ولی بهدنبال به یک کدام از آپشنهای لاکچری در خودروهای توسعه یافته تبدیل گشت.
پدال شیفتر در اولِ شغل نواقصی داشت و گاهی راننده را در گیر مشکلاتی میکرد ولی پیرو با رفع این نواقص و گسترش هرچه بیشتر آن، معدودمعدود در بخش اعظمی خودروهای روز چشم شد. بعد از فراری، بیامو و آلفارومئو به کار گیری از شیفتر را در ساختوساز انبوه بهفعالیت بردند. مرسدس بنز آن را ارتقا بخشید و در کلاس اس خویش پیاده کرد. در حال حاضر در خودروهای امروزی با داخل مایه اسپرت از شرکتهای گوناگون آمریکایی، فرانسوی، کرهای و ژاپنی چشم می گردد.
کاربرد شیفتر امر چیست و در چه خودروهایی به کارگیری می شود؟
یکی معایب مهم گیربکسهای خود کار عدم قابلیت دخالت راننده در ردوبدل دندهها بود. بنابراین قابلیت و امکان هدررفت نیروی موتور و انرژی ساخت گردیده تا بده بستان دنده به طور اتوماتیک بالا میرفت. بهاین مفهوم که موتور در گیر افت بدور می شد و این سرعتگیری و عجلهگیری را تضعیف میکرد. ولی شیفتر دستور در گیربکسهای نصفه اتومات قابلیت دخالت راننده را ساختوساز کرده و بازدارنده از این حادثه می گردند. براین اساس مهم ترین کاربرد شیفتر دستور ارتقا توجه در رانندگی و پیشگیری از هدررفت انرژی میباشد.
شیفتر امر با ارتقاء هماهنگی موتور و گیربکس، قدمت این دو قطعه را بیشتر مینماید. همینطور قابلیت و امکان فایده بردن از بیشترین نیروی موتور در مواقع مایحتاج را مهیا مینماید. همینطور به راننده زمان می دهد تا با سرعت کار بیشتری پروسه بده بستان دنده را اعمال دهد. بنابراین امروزه شاهد به کارگیری از پدل شیفتر در گونه های خودروهای گران قیمت، اسپرت، سوپر خودروها و حتی سواریهای شهری و امروزی هستیم. حتی گاهی چشم میشود این پدال برای گیربگسهای دستی نیز بهفعالیت میرود.
- ۰ ۰
- ۰ نظر