در درون موتورهای داخل سوز چهار زمان، قطعهای به اسم تمایل سوپاپ (گرایش بادامک) (به انگلیسی Camshaft) وجود دارااست که وظیفهی اساسی آن مفتوح کردن سوپاپهای ورودی و خروجی میباشد.
این قطعه متشکل از یک استوانه فلزی میباشد که تحت عنوان پایه مهم میباشد و محورهای بیضوی صورت یا این که دایرهی غیر هم پایه بر روی آن قرار گرفته میباشد.
اسم رغبت بادامک، بیان کنده بادامکهای روی این قطعه میباشد. شیوه چرخیدن رغبت سوپاپ براساس دندهایست که از روش زنجیر یا این که تسمه تایمینگ به تمایل لنگ وصل شدهاست. رغبت سوپاپ در موتورهای چهار زمان به ازای هر دو بدور تمایل لنگ، یک بدور می چرخد. به عبارت عالی سرعت چرخش گرایش بادامک در موتور چهار روزگار نصف سرعت موتور و در موتور دو دوران موازی با سرعت موتور میباشد.
رغبت سوپاپ در بعضی موتورها در بالای سیلندر واقع میباشد و در برخی دیگر در ذیل موتور قرار گرفته میباشد. تمایل سوپاپ نیروی خویش را از روش گرایش تایپیتها و اسبکها به سوپاپها وارد مینماید. البته در موتورهایی که رغبت سوپاپ در بالای راز سیلندر قراردارد، بادامک مستقیماً با اسبکها در تماس میباشد. برای هر کدام از سوپاپها یک بادامک در لحاظ گرفته گردیده است این بادامکها زیر زاویه منحصر به فرد قرار گرفته و با مسافت معینی از یکدیگر فعالیت خویش را ایفا می دهند.
اجزای متفاوت گرایش بادامک عبارتند از:
دایره اساس
مرتبه گشوده شدن
پهلوی گشوده شدن سوپاپ
پهلوی مسدود شدن سوپاپ
زاویه مسدود شدن یا این که به عبارتی شیب ملایم مسدود شدن
تفاوت تمایل سوپاپ و تمایل بادامک
گرایش سوپاپ شفتی میباشد که بر روی آن برای هر سیلندر بادامکهایی جای دارد که شغل گشوده و بسته کردن سوپاپها در زمانبندی معلوم گردیده را اجرا میدهد. به جهت وجود همین بادامکها به آن تمایل بادامک نیز میگویند و در واقع تفاوتی میان گرایش سوپاپ و تمایل بادامک نیست.
- ۰ ۰
- ۰ نظر