برای اینکه بدانیم به چه شکل ماشین را رویکرد ببریم آغاز بایستی فرق خودروهای دندهای و خودکار را بدانیم.
خودروهای دندهای:
به صورت ساده خودروهای با گیربکس دستی یا این که به عبارتی دندهای دارنده سه پدال میباشند: کلاچ، ترمز و گاز ( به ترتیب از چپ به راست). پدال های ترمز و گاز بسیار بی آلایش می باشند که اساسا برای کاهش سرعت پدال ترمز را فشار می دهید و از پدال گاز برای ارتقا به دور موتور و ارتقا سرعت استعمال میکنید. پدال کلاچ البته به عبارتی چیزی میباشد که رانندگی با ماشین دندهای را دشوارتر از رانندگی با ماشین خود کار می نماید. سوای پرداختن به جزئییات زیاد، کلاچ در واقع دو ورقه فلزی میباشد که موتور را به گیربکس یا این که به عبارتی چرخ ها متصل می نماید. به این ترتیب با فشردن روی پدال کلاچ، موتور را از چرخ ها جدا میکنید و میتوانید دندهها را معدود یا این که زیاد فرمایید.
خودروهای خودکار:
اکثر ماشین های خود کار به شما این قابلیت و امکان را میدهند که در میان P (برای پارک کردن)، R (دنده عقب)، N (دنده خلاص) و D (درایو) تعیین فرمائید. پارک صرفا می بایست هنگامی مصرف شود که قصد دارید خودرو را پارک نمائید و از آن بیرون گردید. این فعالیت گیربکس را قفل می نماید و از جنبش کردن آن خودداری می نماید (ولی همچنان می بایست ترمز دستی را هنگام پارک کردن سرگرم فرمائید). R یا این که دنده عقب همانگونه که از نامش پیداست مانند دنده عقب در یک خودروی دندهای کار می نماید و هنگامی که میخواهید به عقب جنبش نمائید بایستی گزینش گردد. N یا این که دنده خلاص مانند خارج کشیدن ماشین دندهای از دنده میباشد. این دنده برای ماشین های اتوماتیک نباید هنگام تکان تعیین خواهد شد البته چنانچه میخواهید برای مقطع کوتاهی ماشین را متوقف نمائید، می قدرت از آن یار با ترمز دستی به کار گرفت. در غایت D به صورت اتومات دنده ها را گزینش می نماید و به خودرو اذن میدهد که به جلو تکان نماید.
ولی برخی از گیربکس های خودکار نیز به شما قابلیت تعیین دنده نخستین یا این که دوم را میدهند. این در قوانینی میباشد که میخواهید از گیربکس برای ذیل نگه داشتن سرعت خویش به کار گیری امداد میکنید مانند رانندگی در مسیر سرازیری یا این که سراشیبی.
- ۰ ۰
- ۰ نظر